Nyheder · Resultater 1997 - 2007 · Træning · Forside Oktober 01 2020 09:41:29

Indlogning
Brugernavn

Kodeord

Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/sennamadsen.dk/public_html/fusion/php-files/side_left.php(25) : eval()'d code(1) : eval()'d code on line 1
Danmarskmester på ironmandistancen i tiden 12 timer og 4 minutter
NyhederYES  YES YES YES YES YES YES YES OG ATTER YES

news: sennaironman2007.jpgJUBII- ja jeg kan ikke få armene ned. Træerne vokser ind i himlen.

Mit livs eventyr.

Drømmetider blev opfyldt. kan man forlange mere:

Jeg satte pr med 38 minutter. I 2001 kørte jeg min første og hidtil eneste ironman i tiden 12.42.

Lørdag den 4.august deltog jeg i Danmarksmesterskaberne på ironmandistancen i Fredericia.
Ironmandistancen er triathlonsportens KONGEDISTANCE. Den udgøres af:

3,8km svømning i åbent vand
  180km cykling
  42,2km løb (marathon)

Jeg fik drømmetider på løb og svømning. Mine tider blev:

svømning: 1.15  (2001: 1.22)
cykling    : 6.27  (2001: 6.50)
løb          : 4.14  (2001: 4.22)

Forbedring på alle tre discipliner!!

HER STÅR JEG LIGE INDEN SVØMMESTART OG INDTAGER DET KOLDE VAND. KOM BARE AN. JEG SKAL NOK TAGE KAMPEN OP MOD KULDEN. 16,2 .

Jeg havde forventet en bedre cykeltid, og har cyklet en hel del,  men det blæste op og der var en ret kraftig modvind på en del af ruten. Men til gengæld havde jeg det fint efter cykling. Jeg kørte ikke med ur eller tider af nogen art. Jeg skulle bare "have det godt".

Jeg har fået nye svømmebriller og de virker!!. Der kom ikke vand ind og de duggede ikke. Jeg overhalede ret mange under svømning- mænd (kvinderne havde rød badehætte). Jeg lå ved siden af dem et stykke tid. Jeg brugte den kendte teknik med at lade dem orientere sig. Kun en gang imellem kiggede jeg op for at se at den ikke var helt gal. Det gik perfekt. Det gjorde at jeg så stille og roligt svømmede forbi den ene efter den anden. Jeg havde det fantastisk trods rimeligt koldt vand og tænkte dette bliver ikke nogen kanontid - men det blev det. Da jeg cykler ud, fortæller Kurt mig, at jeg har svømmet på 1.15. Jeg bliver hel høj. Alle jeg møder ude på cykelruten får det at vide: Hej jeg svømmede på 1.15 - personlig rekord og en drømmetid. Jeg fik ikke megen respons. folk cyklede blot videre i deres egen lille ironmanverden - men det kan jeg godt forstå nu. Jeg råbte frem for mig selv 1.15-1.15-1.15 og tænkte på al den svømmetræning jeg har lavet. Tak svømmestadion danmark for jeres perfekte åbningstider og træningsmuligheder her i sommerferien.

Her er jeg på vej ud på 180 km cykling. 6 runder a
30 km.

news: sennacykelstart180km.jpgPå cyklingen røg jeg UFORSKYLDT ind i det pinligste, jeg kan blive udsat for. Jeg har altid hånet de atleter, der snyder sig til at ligge på hjul og jeg  har aldrig gjort det  og vil aldrig gøre det. Triathlon er en individuel sport (kun eliten har drafting) og jeg vil vide hvad jeg selv kan.
Jeg overhaler en mand fra OTK og strider mig gennem modvinden med 18km i timen. Jeg ved ikke hvor manden er. Pludselig kommer han forbi  og siger sikken en strid vind. Ja siger jeg. Han passerer mig og går ind foran mig og går ned i farten. Skal jeg bremse eller gå udenom igen. Ja jeg når faktisk ikke at tage beslutning, for idet samme kommer motorcykeldommerne:

nr. 105 sort kort

Jeg brokker mig højlydt, men væk er de. Det synes jeg er bundhamrende uretfærdigt. Nå men for dem har det åbenbart set sådan ud. Problemet er så at jeg ikke lige kan huske hvad et sort kort betyder. Jeg lukker altid ørerne, når de på informationsmøderne instruerer om dette. Det bliver ikke aktuelt. Senere møder jeg dommerne igen stående i vejkanten og spørger dem, hvad straffen er. 90 sekunder i strafboks før løb.

Jeg er rasende. Nu kører det hele så godt. Men jeg ved godt, at der ikke er noget at gøre (jeg har set for mange fodboldkampe). Dommerne dømmer ud fra, hvad de ser - hvilket jo ikke altid er sandheden.

PINLIGT PINLIGT AT SKULLE STÅ I STRAFFEBOKSEN.

Jeg spekulerer over, hvordan jeg kan indhente de 90 sekunder på anden måde. Jeg vælger at gøre som mændene. Tisse uden at stå af cyklen. Jeg drikker ca 500-750 cl pr. time.

Efter 3 timer er jeg rimelig trængende. Men hvordan gør man det nu. Jeg er jo nødt til at gøre det i bukserne. Jeg er ikke udstyret med en tingest, jeg kan trække ud af bukserne. Nogen vil synes, det er ulækkert, men solen skinner så bukserne tørrer hurtigt. Jeg prøver at tisse siddende, men det går ikke. Jeg har ellers fundet en strækning, hvor der ikke er publikum og heller ingen officials.

Jeg prøver så stående. Yes jeg kan tisse, mens jeg cykler. Det varmer dejligt ned ad benene, men strømperne bliver selvfølgelig våde, men efter kort tid er det hele tørt igen. Sådan fik jeg mine 90 sekunder tilbage. Samtidig ved jeg nu, hvordan man tisser på sin cykel. Det skal selvfølgelig ikke foregå inde i vendepunktet i målområdet. Så er jeg den erfaring rigere.

Senere på cykelruten var jeg hele to gange ude for det samme med at en mand overhaler mig og ikke holder sin fart. Den ene gang bremsede jeg helt ned (møgirriterende) og den anden gang tog jeg mig sammen og overhalede lynhurtigt igen. Jeg skulle ihvertfald ikke have flere sorte kort - tre kort giver diskvalifikation. Så kære mænd, når I overhaler så hold farten, hvad de fleste af jer dog også gør.

Da jeg er på vej ind til Fredericia efter den sidste runde af de 6, møder jeg flere mænd, der er på vej ud. Hold da op, tænker jeg. Du er hurtigere end alle dem.

Efter at have stået i straffeboksen 90 sekunder løber jeg ud. Jeg har friske ben - omstændighederne taget i betragtning. Jeg får en fantastisk anerkendelse og hæder fra hele tri-Danmark - både deltagere og publikum.

Her et par stykker:

- hold da op Senna- du er jo flyvende
- du er da bare hartkorn til løb
- Senna, en af de flittigste triatleter i Danmark
- utroligt flot løbende
- Senna løber hurtigere og hurtigere - god disponering
- rigtigt flot løbet
- hold da op Senna, hvor løber du godt

Sådanne kommentarer giver styrke.
Sagen var, at jeg på ingen både følte mig let og flyvende. Jeg koncentrede mig enormt, så meget at jeg på et tidspunkt ikke kunne klare mere support og helst ville lades i fred. Jeg lukkede mig inde og fandt alle de sidste kræfter.
news: 21kmtilbage.jpgEfter halv marathon kom den første og heldigvis eneste krise. Jeg besluttede mig for at jeg ved næste depot godt måtte stoppe op og spise. Ind til da havde jeg løbet gennem depoterne og taget hvad jeg skulle bruge. Det blev også til et større måltid. Jeg var pludselig hundesulten. Spiste hele to bananer, noget appelsin og gik over til cola - nøj hvor smagte det godt. Faren ved at stå stille er, at det er utroligt svært at løbe igen. Jeg kom op at løbe igen og holdt ikke flere pauser - heller ikke ved depoterne. Det turde jeg simpelthen ikke. På løberuten var der to stejle bakker. Løberuten var en rundstrækning på 10,5 så jeg skulle over bakkerne 4 gange. Jeg lovede mig selv at hvis jeg løb de tre første gange, måtte jeg godt gå den sidste gang. Da jeg kommer sidste gang har jeg kræfter til at løbe - fantastisk. De sidste 4 km kommer jeg igennem med den velkendte teknik: hen til det træ, det skilt , det hjørne. På et tidspunkt var distancen jeg overskuede helt nede på 5 m. Det var strækningen som var inddelt med toppe. Bare hen til den top, så den top. Jeg talte toppe hen til et punkt. Så talte jeg 1, 2 osv. og pludselig havde jeg løbet 1 km og der er kun 2 tilbage.

Da jeg har 500 meter til finish-line, råber Kurt: spurt alt hvad du kan, så kommer du under 12.05. Du kan godt nå det. Jeg kan virkelig sætte en spurt ind. Jeg ser uret foran mig og spurter om kap med uret. Jeg når det:

12.04.53 -  og jeg kan sige jeg har lavet en ironman på 12.04 - hvem interesserer sig for sekunder på den distance - det er jo ikke et 100m løb

Jeg spurter så stærkt at jeg ikke når at stoppe før jeg nærmest ender på skødet af fotografen, der sidder og tager billeder af alle finisher, råbende: dette gør jeg aldrig igen .... vi får se.

At gennemføre en ironman og så i en drømmetid - det er hverdagens træning værd. Jeg glæder mig til at fortælle mine kolleger og elever på Esbjerg gymnasium om min bedrift. Eleverne vil fra start beundre mig- ikke nogen dårlig start på et skoleår. Nu ved de, at de har en sejg lærer
news: sennafinisher.jpg

Denne dag blev en af de største i mit liv.

Fredericia stopper nu med lang triathlon - det har været store oplevelser jeg her har haft og mange officials kender mig - tak til jer alle - uden jer havde jeg ikke fået realiseret mit livs drøm.

Men tiden 12.04/03 - ja jeg får jo helt lyst til at prøve om jeg kan komme under 12 timer. Jeg er overbevist om, at jeg har det i mig, men de ydre omstændigheder skal være optimale og energiindtaget skal i harmoni med kroppens ydeevne. En balance, som er en kunst i sig selv. Der er mange forhold, der skal gå op i en højere enhed - og man kan jo ikke lige gøre det om næste søndag.

At gennemføre en ironman i en kanontid i en alder af snart 57 giver rygrad. Jeg er et nyt menneske. Jeg kender dybder i migselv jeg ikke kendte før. Jeg har enorme ressurser, der kan findes frem når det gælder.

Claus Bak spørger mig, om jeg vil ind og have
   massage. Mine bekymringer går på, hvordan jeg
   overhovedet kommer derind.

Sådan ser en ironman ud: hvide saltstriber på tøjet